torsdag 23 juni 2011

15-17 juni Polen

Mellan den 15-17 var vi i Polen på minisemester.
Det är en stad som jag rekomenderar alla att åka till!!
Det var jättetrevliga människor och en riktigt fin och vacker stad.

på kvällen första dagen så gick vi till de judiska kvarteren och satte oss på en krog/pub och lyssnade på Jazzmusik och jag har nog aldrig upplevt något liknande.
Det var inrett med gamla möbler och klänningar hängde i taken och det kändes så genuint och äkta, trion som spelade var också äldre och kändes som att det spelat ihop i hundra år...:)
Det var riktigt "Glädje" och magi:)

Dagen därpå så åkte vi med en tur till Auschwitz/Birkenau och det var en speciell känsla.
Det var en guid:ad tur så vi fick allt berättat för oss medan vi gick där och tittade på alla kort, hus och annat som lämnats kvar.
Under tiden som man var där så blev det mest som ett museum med statistik och information, det var först när man åkt därifrån och fick lite distans till det som allt kom över mig.
Det var inte speciellt angenäm känsla man fick men jag är glad över att jag sett det rekommenderar alla att åka dit och titta på en del av historien.

Under den tredje och sista dagen åkte vi till Schindlers museum.
Det handlade inte så mycket om Schindler som jag trodde det skulle göra men det var ändå väldigt intressant.

Nej som sat så rekommenderar jag alla att åka till Krakow, en stad med mycket historia.
Egentligen så borde man köra alla turistturer i Sthlm med för jag är säker på att Sthlm också har massa intressant historia som man inte hade en aning om:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar