tisdag 10 april 2012

8 April Hunger Games

Idag var vi och såg "Hunger Games"


"Varje år direktsänds Hunger games som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta i tävlingen. De skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer, för att sedan delta i spelet där bara en vinner – den som överlever. Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungergames har hon inget skydd. När det är Prims namn som dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen."



Innan jag såg denna var jag ganska skeptisk, jag trodde det skulle vara en softversion av en film som egentligen skulle varit för vuxna (och inte tillåten från 11 år, 7 med vuxet sällskap...)

efter de första scenerna från det fattiga distriktet som försörjde sig på att jobba i gruvor så kände man direkt att detta var en välgjord film.
Jennifer Lawrence (Huvudrollen i "Winters Bone") gjorde återigen en roll som den beskyddande systern och hon gjorde det riktigt bra denna gång med!

Alla var riktigt bra skådespelarmässigt och trots att de inte visade så mycket våld så var det våldet som var väldigt starkt och man har verkligen lyckats med att slippa visa de riktigt hemska scenerna och lämna mycket åt ens fantasi.

Jag vill verkligen poängtera att skådespeleriet var bra, bra, bra.
När filmen var slut så kände jag mig dock lite snuvad på konfekten och jag tror det var för att efter de starka scenerna i början så så hade de satt en hög ribba och de var hela tiden på den nivån men inte så mycket högre...

Filmen fick mig dock verkligen att reflektera över dagens underhållning och jag undrar hur extrem tv-underhållningen kommer vara om drygt 100 år...?
För 15 år sedan tyckte man att Robinson var extremt och nu visar man serier med familjer som lever sitt liv i tv..."älskling du har blivit en tjockis", lyxfällan osv....

Betyg 4/5

En riktigt stabil 4:a som kunde varit en 5:a om den bara lyft lite...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar