tisdag 25 december 2012

11 Dec Modig


"Merida är en skicklig bågskytt med häftigt temperament, och dotter till Kung Fergus och Drottning Elinor. För att hitta sin egen väg i livet bryter Merida en urgammal och helig sed, vilket leder till kaos och raseri i kungadömet. När hon ber en excentrisk gammal klok kvinna om hjälp, går hennes olycksaliga önskan tyvärr i uppfyllelse.
De farofyllda följderna tvingar Merida att upptäcka meningen med äkta mod, och hon måste bryta en fruktansvärd förbannelse innan det är för sent.
Modig är ett äventyr med oförglömliga karaktärer och fantastisk animering, DVD-utgåvan innehåller också två kortfilmer från Pixar."

Så här när det närmar sig jul så måste man ju se på det senaste från Disney även om det är dataanimerat och inte ritat på klassiskt vis. Denna gången valde jag att se den på svenska (David Lindgren hade en roll...:)) På Engelska är det Billy Connolly och Kelly Macdonald som har huvudrollerna.
För at bara sammanfatta lite snabbt så kändes denna filmen fin och välgjord med inslag av musik som gjorde den mer lik de äldre filmerna vilket jag gillar skarpt. Däremot så tycker jag att temat var väldigt tunt...jag fick inget grepp om historien och jag rycktes inte med på det sättet som jag vill ryckas med och när filmen var slut så kändes det som att det fortfarande var mycket som var obesvarat...
Även rollkaraktärerna kändes igen från tidigare filmer, den kvinnliga huvudrollen var nästintill identisk med bland andra Pocahontas, Mulan och Lilla sjöjungfrun för att bara nämna några,,,
Nej denna filmen får godkänt, den var som sagt välgjord, med inslag av musik och visst var den rolig lite dåd och då. Men den går inte till historien som en av Disneys bästa enligt mig i alla fall...:)

Betyg: GGG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar