måndag 17 december 2012

4 Dec En oväntad vänskap

 "Driss, en ung kille från förorten som precis kommit ut från fängelset, anställs genom en händelse som personlig assistent till den oförskämt rike, men också mycket ensamme aristokraten Phillip som blivit förlamad efter en drakflygningsolycka.
Driss är till en början väldigt tveksam till jobbet och Phillips vänner har starka invändningar mot hans val av assistent. Men de två har mycket att lära av varandra. Driss otroliga energi och livsglädje smittar snart av sig på Phillip och Phillip lär Driss en hel del om vett och etikett. Tillsammans upptäcker de nya saker i livet och en oväntad och stark vänskap växer fram mellan två individer som på ytan inte verkar ha någonting gemensamt."
Denna filmen har ett väldigt klassiskt tema, två personer från olika världar som finner varandra mot alla odds.
filmen är fransk och kom redan 2011 men började gå på bio för bara några månader sedan, jag vet inte varför det dröjde så men jag är riktigt glad för att jag fick upp ögonen för denna välproducerade och välspelade film!

Huvudrollerna spelas av Francois Cluzet och Omar Sy och de passade verkligen för rollerna.
Trots att temat som sgat känns igen så kändes filmen ändå ny och fräsch och det slog mig verkligen att det är så skönt att inte alltid se filmer/serier på Engelska. I och med att denna var på ett språk som jag inte bemästrar så gjorde det att jag var tvungen att vara koncentrerad hela tiden vilket ledde till att jag tog in den på ett helt annat sätt.

Om jag ska anmärka på någonting så tycker jag att det skulle "svängt" mer i deras relation, jag tycker att det var lite för friktionsfritt hela filmen igenom. Med det sagt så måste man komma ihåg att filmen bygger på verkliga händelser så de kanske helt enkelt var verklighetstrogna originalhistorien...:)

Men det skulle för mig gjort att filmen fått ett högre betyg...

Betyg: GGGG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar