fredag 21 december 2012

9 Dec Slumdog Millionaire

"Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Mumbais slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av "Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren.
Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga för att förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat."
Ibland så kommer det en sån där film som alla vill att man ska se, en film som går hem hos alla, såväl kritiker som glada entusiaster. I vissa fall när detta sker så väljer jag att inte se filmen direkt utan jag väntar tills jag faktiskt vill se den för att just försöka se den utan att bli påverkad av andras åsikter.
Rent spontant så tycker jag att att filmen var väldigt bra, trots att jag aldrig varit där så föreställer jag mig att den Indiska slummen verkligen skulle kunna se ut precis som i filmen. Skådespeleriet är också det väldigt bra, Dev Patel och Freida Pinto är helt lysande. Det känns verkligen som att det är en klassisk kärlekshistoria men i lite annan tappning.
Sen så kommer då det som jag ofta tycker känns lite tveksamt i många filmer som utspelar sig någon annanstans än ett engelskspråkigt land....Alla pratar så bra engelska...i vissa filmer kommer man runt den frågan (tex "Valkyria" Tom Cruise börjar med tyska och sen övergår det i Engelska...ok tack då har de kommit förbi den frågan...) men som i denna film kan jag inte låta bli att tänka på hur det hade blivit om de faktiskt hade tagit skådespelare som pratatde Indiska och sedan textat...? det är inget jag direkt stör mig på men eftersom jag precis recenserat "En oväntad vänskap" där jag gillade det faktum att de pratade Franska så kan jag inte låta bli att nämna detta.

Denna filmen var helt klart bra, jag är dock inte säker på om jag tycker den förtjänade 8 Oscar 2008...

Betyg: GGGG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar