lördag 31 december 2011

27 Dec The girl with the dragon Tatoo



Idag var vi och såg "The girl with the Dragon Tatoo"

Efter allt man läst om att filmteamet målat om hus och gator i Uppsala inför inspelninngen och efter att ha varit på Actors studio med självaste David Fincher så var förväntningarna minst sagt höga.
Filmen är 2h 48min och den känns inte så lång , det är ett plus.
Skådisarna är jättebra inklusive Stellan Skarsgård.
Miljöerna är jättefina och stämningen är på topp typ "Zodiac" eller "7even" men...

jag hade svårt att släppa det här med att de pratade Engelska...(?)
Om de hade gjort det som att Engelska var språket man pratade i Sverige eller som att de pratade Engelska för att det helt enkelt var en Amerikansk produktion så hade det funkat.
men nu var det något mittemellan...
De pratade Engelska men ibland när de kom in i ett rum sa de "hej, hej" eller "tack, tack" med ruggig brytning... varför?
Sen så hade David Fincher bett dem prata med "Svensk brytning" varför?
Sådana saker som att Daniel Craig/Mikael Blomkvist beställer ett paket cigg på ett cafe är inte alls lika störande som detta med språken...

Nej allt var Jättebra med denna film men jag hade svårt att släppa språkdelen och det distraherade/störde mig så för mig blev den inte så bra som den kunde blivit.

Betyg 3/5
Stark, stark 3:a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar