tisdag 3 januari 2012

Himlen är oskyldigt blå



Igår såg jag en annan svensk film, "himlen är oskyldigt blå"
Med bl.a. Bill Skarsgård, Peter Dalle, Josefin Ljungman och Björn Kjellman.

"Det är sommar och året är 1975. Martin har tagit studenten och lämnar betongen i stan för ett sommarjobb på en exklusiv seglarrestaurang i skärgården. En helt ny värld öppnar sig för Martin. Han möter den storakärleken och blir samtidigt omhändertagen av seglarrestaurangens chef Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten. Men bakom den glamorösa fasaden i skärgårdsidyllen döljer sig en helt annan verklighet. Innan Martin riktigt förstår vad som hänt befinner han sig mitt i en av de största skandalerna i svensk kriminalhistoria. Himlen är oskyldigt blå är baserad på den sanna berättelsen om det största narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria när den så kallade Sandhamnsligan sprängdes 1975."

Jag tycker att filmen var fin, de har verkligen lyckats med att få till den gamla stilen med kläder, bilar samtmiljöer.
Det som dock stör mig lite är (och detta är bara min personliga åsikt) att Bill Skarsgård inte var så bra som jag hoppats. karaktären passade honom grymt bra men det känns lite som att det blev ok för att den passade honom och inte för att han valde att göra den så.
Alla andra var verkligen lysande bra och jag tycker att man kände att alla visste vad de ville.
Det var en fin film som kändes ärlig och äkta.

Betyg: 3/5
Lite starkare 3:a :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar